سلام
خب رسیدیم به نزدیکا ی دستور دوم
ولی هنوز دستور اول یا همون print کامل نشده !
متغیر چیه ؟؟؟
خب تو ریاضی گاهی اوقات برای مجهول ها از یک حرف انگلیسی استفاه میکنیم مگه نه ؟؟
خب مثلا میگن :
x+y=12
x-y=6
در این معادله x و y مجهول هستن
و ممکنه در طول محاسبات مقدار هاشون فرق کنه یعنی مثلا در ابتدا x =2 باشه ولی بعدش x=y+1 یا x=3
در پایتون هم اینجوریه
پایتون این امکان رو داره که ما براش متغیر تعریف کنیم مثلا :
a=3
(print(a+2
خب حالا اف پنج رو بزنید و برنامه رو اجرا کنید
مینویسه 5 !
چون ما گفتیم ==> تا وقتی من متغیر a رو عوض نکردم , هر جایی من از متغیر a استفاده کردم او برابر با 3 است .
خب حالا بگین این چه میکنه ؟؟
a=10
( print(a+a
مینویسه ==> 20
10 +10 =20
چون a مساویه با 10
برو ادامه ی مطلب بحث داغ تر میشه!!!((((((مربع زرد سمت چپ))))))
خب تا الان تو پایتون ققط جمع و تفریق میکردیم ول الان میخوام بهتون یه چیزی بگم :
پایتون ضرب و تقسیم هم بلده !!!
علامت ضرب و تقسیم در پایتون همون جوری که گفتم فرق داره :
علامت ها در پایتون :
ضرب: *
تفریق: -
جمع: +
مساوی: =-
تقسیم: /
برای ضرب دو عدد از علامت ستاره * بین دوتا عدد استفاده میکنیم
مثلا
(print(4*2
اف پنج رو بزنید
میزنه 8
علامت تقسیم /
مثلا :
( print(10/5
حالا اف پنج
جواب
2
و اما یه چیزی رو یادم رفت بهتون بگم که :
پایتون هم اولویت ها رو میفهمه !!!
یعنی :
اولویت ضرب و تقسیم بیشتره از جمع و منها :
اینم مثالش :
a=2
(print(a/a+2*2
چی چاپ میکنه ؟؟
میزنه 5 چون
2 تقسیم بر 2 میشه 1 و 2 ضرب در 2 هم میشه 4
اولویت خیلی مهمه
خب حالا بخش اصلی
قوانین نام گذاری متغیر ها :
1.متغیر نمیتونه این اسم ها رو داشته باشه :
2.شروع متغیر نمیتونه با عدد و علامت ها ^ # @ ! و ... باشه .
3.متغیر به هر زبانی میتونه باشه ولی اتگلیسی و حروف بهتره .
دلیل قانون اول هم اینه که :
متغیر نمیتونه اسم دستور های پایتون باشه ( کلمات کلیدی)
در مورد کاربر و کلمات کلیدی هم توضیح داده میشه