سلام

خب رسیدیم به نزدیکا ی دستور دوم

ولی هنوز دستور اول یا همون print کامل نشده !

متغیر چیه ؟؟؟

خب تو ریاضی گاهی اوقات برای مجهول ها از یک حرف انگلیسی استفاه میکنیم مگه نه ؟؟

خب مثلا میگن :

x+y=12

x-y=6

در این معادله x و y مجهول هستن 

و ممکنه در طول محاسبات مقدار هاشون فرق کنه یعنی مثلا در ابتدا x =2 باشه ولی بعدش x=y+1 یا   x=3

در پایتون هم اینجوریه

پایتون این امکان رو داره که ما براش متغیر تعریف کنیم مثلا :

a=3

(print(a+2

خب حالا اف پنج رو بزنید و برنامه رو اجرا کنید

مینویسه 5 !

چون ما گفتیم ==> تا وقتی من متغیر a رو عوض نکردم , هر جایی من از متغیر a استفاده کردم او برابر با 3 است .

خب حالا بگین این چه میکنه ؟؟

a=10

( print(a+a

مینویسه ==> 20

10 +10 =20
 چون a مساویه با 10  

برو ادامه ی مطلب بحث داغ تر میشه!!!((((((مربع زرد سمت چپ))))))

خب تا الان تو پایتون ققط جمع و تفریق میکردیم ول الان میخوام بهتون یه چیزی بگم :

پایتون ضرب و تقسیم هم بلده !!!

علامت ضرب و تقسیم در پایتون همون جوری که گفتم فرق داره :

علامت ها در پایتون :

ضرب: *

تفریق:  -

جمع: +

مساوی: =-

تقسیم: /

برای ضرب دو عدد از علامت ستاره * بین دوتا عدد استفاده میکنیم

مثلا

(print(4*2

اف پنج رو بزنید

میزنه 8

علامت تقسیم /

مثلا :

( print(10/5

حالا اف پنج

جواب

2

و اما یه چیزی رو یادم رفت بهتون بگم که :

پایتون هم اولویت ها رو میفهمه !!!

یعنی :

اولویت ضرب و تقسیم بیشتره از جمع و منها :

اینم مثالش : 

a=2

(print(a/a+2*2

چی چاپ میکنه ؟؟

میزنه 5 چون

2 تقسیم بر 2 میشه 1 و 2 ضرب در 2 هم میشه 4

اولویت خیلی مهمه

خب حالا بخش اصلی

قوانین نام گذاری متغیر ها :

1.متغیر نمیتونه این اسم ها رو داشته باشه :

2.شروع متغیر نمیتونه با عدد و علامت ها ^ # @ ! و ... باشه .

3.متغیر به هر زبانی میتونه باشه ولی اتگلیسی و حروف بهتره .

دلیل قانون اول هم اینه که :

متغیر نمیتونه اسم دستور های پایتون باشه ( کلمات کلیدی)

در مورد کاربر و کلمات کلیدی هم توضیح داده میشه